Beste ouder(s)/verzorger(s),
De zomervakantie staat alweer voor de deur. Nog een kleine 3 weken en de schooldeuren sluiten zich voor de zomer. Wat gaat zo’n jaar snel! We zijn druk bezig om het schooljaar goed af te ronden, maar kijken natuurlijk ook alweer vooruit naar het nieuwe schooljaar. In deze nieuwsbrief kunt u de formatie voor ‘24-’25 terugvinden. Ik heb gemerkt dat u hier heel benieuwd naar bent.
Op 5 juli viert Toermalijn het jaarlijkse schoolfeest. Ook krijgen de kinderen dan hun rapport mee. Mocht u vragen hebben over het rapport van uw kind, dan kunt in de week van 8 juli een afspraak plannen voor een Kind/Ouder/Leerkracht gesprek (KOL). We maken er samen fijne laatste schoolweken van. Voor
daarna: Prettige zomervakantie! Rust goed uit en kom allemaal weer veilig terug op school op 2 september om 8.30.
Met vriendelijke groet,
Marieke Martena
Belangrijke data
Datum | Gebeurtenis |
---|---|
Dinsdag 2 juli | Schoolreisje (groep 1, 2, 3, 5, 6, 7) |
Woensdag 3 juli | Schoolreisje (groep 4) |
Vrijdag 5 juli | Toermalijn Schoolfeest vanaf 17.00 uur Leerlingen vanaf 12.00 vrij |
Vrijdag 5 juli | Rapporten mee |
8 – 12 juli | KOLgesprekken (op verzoek) |
Dinsdag 9 & woensdag 10 juli | Schoolfotograaf |
Dinsdag 16 juli | Afscheid groep 8 |
Woensdag 17 juli | Doorschuif-uurtje |
Donderdag 18 juli 14.15 | Start zomervakantie |
Babynieuws
Suzanne (leerkracht groep 3) is op 5 mei bevallen van haar dochtertje Zoey. Met het hele gezin gaat het hartstikke goed. Ze genieten volop!
U heeft het vast al gelezen, maar ook Marisha is bevallen van een mooie, gezonde dochter! Op 26 juni is Pip geboren. Fien is ontzettend trots op haar kleine zusje.
Ouderraad zoekt Penningmeester!
De ouderraad is op zoek naar een nieuwe penningmeester die op den duur het stokje kan overnemen van Elmas de Jong. Het zou geweldig zijn wanneer een nieuwe penningmeester zich meldt die een periode kan meelopen met Elmas om het vak te leren. De ouderraad bestaat uit een aantal enthousiaste, gedreven en gezellige ouders die samen veel plezier en voldoening halen uit het bedenken, organiseren en faciliteren van leuke activiteiten voor de leerlingen van onze school. Interesse of vragen?
Mail naar OR@toermalijn-uithoorn.nl
Overzicht vakanties schooljaar 2024-2025
Hierbij deel ik nogmaals de schoolvakanties voor volgend schooljaar met u. Deze keer in combinatie met de geplande studiedagen voor ‘24/’25.
Datum | Vakantie/vrije dag |
---|---|
28 oktober t/m 1 november | Herfstvakantie |
23 december t/m 3 januari | Kerstvakantie |
17 februari t/m 21 februari | Voorjaarsvakantie |
18 april t/m 5 mei | Meivakantie |
29 – 30 mei | Hemelvaart |
9 juni | Tweede Pinksterdag |
14 juli t/m 22 augustus | Zomervakantie |
Studiedagen | |
vrijdag 4 oktober 2024 | |
woensdag 27 november 2024 | |
vrijdag 14 februari 2025 | |
maandag 24 februari 2025 | |
dinsdag 10 juni 2025 | |
vrijdag 11 juli 2025 | |
Daarnaast hebben we 3 dagen gepland waarop de leerlingen vanaf 12.00 vrij zijn: | |
donderdag 5 december 2024 | |
vrijdag 20 december 2024 | |
vrijdag 27 juni 2025 |
Nieuw op school
Welkom op Toermalijn! We wensen jullie een fijne basisschooltijd toe.
Naam | Welkom in |
---|---|
Bodhi | Groep 1A |
Miraya | Groep 1A |
Nisa | Groep 1B |
Terugkoppeling Audit
In de vorige nieuwsbrief hebben wij aangekondigd dat er op Toermalijn een audit zou gaan plaatsvinden. Melior Advies zou het onderwijs op Toermalijn komen bekijken. Inmiddels hebben wij, als team, kennis mogen krijgen van de uitkomsten en de aanbevelingen. We willen de ouders die in gesprek zijn gegaan met de onderzoekers van Melior om ons van goede verbeterpunten te kunnen voorzien, bijzonder bedanken!
Over het geheel bezien mogen we best trots zijn op verschillende onderdelen uit de audit: resultaten zitten op het landelijk gemiddelde, de scores op lezen zijn bovengemiddeld. Toermalijn kreeg een compliment over hoe de verschillende culturen en religies mooi naast elkaar ‘leven’ in de school, dat er veel persoonlijke aandacht is voor de leerlingen en dat onze vertrouwenspersonen goed bekend zijn onder de leerlingen. Ze worden ‘gevonden’ wanneer nodig. Daar zijn we trots op. Maar natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. En daar gaan we komend schooljaar flink mee aan de slag. Ik licht hieronder 2 belangrijke punten even toe.
Een duidelijke visie op onderwijs, pedagogisch handelen en gedrag is er natuurlijk wel op Toermalijn. Maar hij staat niet helder en sluitend op papier. Daar gaan we in de eerste week van het nieuwe schooljaar mee aan de slag. Ook zullen we op papier zetten wat wij van elkaar, van kinderen en van ouders verwachten en wat u van ons mag verwachten. Hier zult u ongetwijfeld meer van horen, zien en merken in het nieuwe schooljaar. Ook vinden we het belangrijk dat iedereen in- en om onze school op de hoogte is over bepaalde protocollen en procedures. Bijvoorbeeld over het geven van een ‘time-out’ bij ongewenst gedrag of over verzuim. Duidelijkheid hierover is voor iedereen van belang.. Zo zorgen we er samen voor dat Toermalijn een fijne plek blijft voor ons allemaal.
Een kijkje in de groepen
Via Parro houden de leerkrachten u op de hoogte van de verschillende activiteiten in de groepen. Wij kunnen ons voorstellen dat u ook benieuwd bent wat er allemaal in de andere groepen gebeurt. Hierbij een kort overzicht:
Groep 1 & 2
Bij de kleuters is de camping geopend! Met hulp van vele ouders die doeken, spullen en zelfs kunstgras hebben gebracht, wordt dagelijks de tent opgezet. Daarnaast hebben we het over alle kriebelbeestjes die je buiten kunt vinden. We hebben ze al gezocht en bestudeerd op het schoolplein. Er zijn sprinkhanen, lieveheersbeestjes, rupsen en vlinders geknutseld en in de bouwhoek werd insectenhotel gebouwd. Wisten jullie dat we zelfs een heuse rupsen- en vlinderkist delen tussen de 3 klassen? We begonnen met kleine rupsen en een paar cocons en inmiddels zijn de eerste vlinders buiten losgelaten en wachten we vol spanning tot de eerste (inmiddels grote) rupsen gaan beginnen aan hun cocon. Als de cocons uitkomen zullen we ook deze vlinders uitzetten.
Groep 3
De kinderen hebben de afgelopen periode heel hard gewerkt in groep 3. Zo hebben we hele moeilijke sommen geleerd waarbij we via het tiental de som uit moeten rekenen. Verder hebben we heel veel geoefend met woorden schrijven en lezen de kinderen elke woensdag samen met een leerling uit groep 7. De kinderen van zowel groep 7 als van groep 3 vinden dit heel erg leuk. De komende drie weken staan er nog veel leuke dingen op het programma. Zo gaan we nog op schoolreisje, is het schoolfeest waar iedereen veel zin in heeft en komt juf Suzanne woensdag a.s langs met de baby waar we natuurlijk ook iets leuks voor hebben gemaakt met de klas.
Groep 4
We kijken terug op een hele gezellige tijd in groep 4. Er is veel gebeurd. We hebben veel dingen geleerd. Hoe ga je om met elkaar, tafels, zinsdelen, jager- en bakkerwoorden. Heel veel nieuwe ervaringen opgedaan; naar het theater geweest om een voorstelling te spelen, programmeren in de bieb en de juf ging ook nog trouwen! Samen leren we steeds weer iets nieuws. Op naar de laatste weken!
Groep 5
Dit jaar heeft groep 5 weer hard gewerkt! Zoals ieder jaar is het belang van de tafels en het uit je hoofd kennen van de tafels tm 10 een belangrijk onderdeel van de rekenlessen geweest. Dat komt eens en te meer naar voren nu we ‘cijferend ‘ grotere sommen uitrekenen aan het leren zijn. Ook redactiesommen komen vaak terug. Wat wordt er nou toch precies van je gevraagd in het verhaaltje, en wat voor soort som zit er in dat verhaaltje verstopt! De verschillende thema’s voor Naut, Meander en Brandaan zijn doorgenomen in de klas het gehele jaar door en aan het eind van ieder thema ging het boekje mee naar huis om te leren ‘leren voor de toets’.
Met heel veel plezier hebben een aantal kinderen hun spreekbeurt, boekenbeurt en nieuwsbeurt gehouden in groep 5. Heel leuk was de expressie-cyclus voor groep 5 dat we aan de slag gingen om van kosteloos materiaal een metropool te maken. Na uitgebreid gekeken te hebben wat een metropool nu eigenlijk is en wat de kenmerken van een metropool zijn, konden we aan de slag. In groepjes hebben de kinderen ieder een stuk van de metropool gemaakt. In verband met doorslaand succes staat deze metropool nog steeds tentoongesteld in de hal van de school.
Groep 6
De kinderen hebben dit schooljaar hard en met veel enthousiasme gewerkt. Samen hebben we veel plezier gehad en leuke gesprekken gevoerd. Nu gaan de laatste weken van het schooljaar in. De laatste weken staan in het teken van afronden, maar ook nog leuke dingen doen. (schoolreisje/ extra muzieklessen / een project over de Inca”s) Samen gaan we er nog een fijne tijd van maken.
Groep 7
Aan het einde van groep 7 krijgen de kinderen een verwacht advies. Het is dus niet zo gek dat veel kinderen hier op dit moment mee bezig zijn. Als leerkracht van groep 7 hoor ik regelmatig kinderen zeggen dat ze een ‘goed’ of een ‘hoog’ advies willen. Ik probeer kinderen door middel van klassengesprekken te leren dat er niets goed, fout, hoog of laag is. Gelukkig vindt iedereen iets anders leuk om te doen, want wij hebben alle beroepen die er zijn hard nodig in de maatschappij. Als iedereen hetzelfde beroep zou hebben, zou dat een probleem zijn. Het verwacht advies wordt zorgvuldig gemaakt in overleg met de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en de directie. De kinderen worden gedurende hun hele basisschoolperiode gevolgd door middel van een leerlingvolgsysteem. Ook wordt er gekeken hoe de werkhouding, het gedrag, omgang met huiswerk en motivatie is. In groep 8 wordt het advies definitief gemaakt.
Groep 8
Momenteel is groep 8 heel druk bezig met het oefenen van de musical. We horen wel vaker dat “we nu niks meer doen”, maar dat is echt niet waar. Er wordt nog steeds hard gewerkt, alleen wisselen we dit harde werken wel af met activiteiten die de leerlingen nog graag willen doen. De kinderen hebben een ‘bucket list’ samengesteld: dingen die ze nog willen doen op school of met elkaar. We leven samen toe naar een mooi afscheid van Toermalijn.
Groepsindeling ‘24-’25
Hierbij deel ik graag met u hoe wij de groepen voor ‘24-’25 hebben ingedeeld. Over deze indeling is uitvoerig nagedacht en we hebben verschillende overwegingen meegenomen.
Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag | |
---|---|---|---|---|---|
1/2A | Claudia | Claudia | Sandra | Claudia | Claudia |
1/2B | Mariëlle | Mariëlle | Gaby | Gaby | Gaby |
3 | Freeke | Freeke | Erwin | Erwin | Erwin |
4 | Erwin | Erwin | Ilse | Ilse | Ilse |
5 | Carolien | Carolien | Suzanne | Carolien | Carolien |
6 | Carolina | Carolina | Carolina | Carolina | Carolina |
7 | Melissa | Melissa | Melissa | Suzanne | Melissa |
8 | Urvano | Martje | Martje | Martje | Martje |
Gymnastiek | Sanneke | Sanneke | |||
Ondersteuning | Debby | Debby | Debby | Debby | |
Ondersteuning | Karen | Karen | Karen | ||
Ondersteuning | Hannalie | Hannalie | |||
Ondersteuning | Sandra |
Overige bezetting | ||
---|---|---|
Marieke Martena | Directietaken | ma, di, wo, do |
Denise van der Steen | Interne begeleiding (IB) | di, wo, do |
Jan Outshoorn | Administratie/Congiërge | wo, do |
Juf Suzanne
Suzanne (groep 5 & 7) is tot de laatste week van september met zwangerschapsverlof. Tot die tijd wordt zij vervangen door Debby en Denise.
Marisha
Marisha keert na de kerstvakantie terug. Tot die tijd neemt Marieke waar.
Meester Wilco – Muziek
Meester Wilco verlaat stichting AURO per 1-8-2024 als fulltime vakleerkracht muziek op zes van de negen AURO scholen waaronder op Toermalijn. Helaas heeft de rol van vakleerkracht muziek geen plek
in de formaties bij stichting AURO door het wegvallen van de NPO middelen. Meester Wilco gaat een nieuwe uitdaging tegemoet in o.a. Uithoorn, waar hij als vakleerkracht muziek het verschil kan maken. Volgend jaar continueren wij het muziekonderwijs met onze methode 123Zing, die meester Wilco ook gebruikte. Neemt niet weg dat wij zijn enthousiasme, kennis en niet te vergeten zijn gitaar gaan missen. Wij bedanken hem voor alles!